flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Порядок звернення громадян

Порядок звернення громадян до суду з позовними заявами
 
Для захисту своїх прав громадяни звертаються до суду з позовними заявами, які повинні відповідати вимогам ст.ст. 119, 120 Цивільного процесуального кодексу України або ст.ст. 105, 106 Кодексу адміністративного судочинства України, додатками підтверджуючих документів та квитанціями про оплату судового збору (згідно Закону України "Про судовий збір" який 01 листопада 2011 року набув законної чинності).
Юридичну допомогу в складанні документів здійснюють юридичні консультації або приватні адвокати.  Безкоштовну юридичну допомогу можна отримати в громадській приймальні, яка знаходиться в Ярмолинецькому районному управлінні юстиції (смт. Ярмолинці, Площа 600-річчя Ярмолинецкь, 1)
Згідно ст. 119 ЦПК України позовна заява подається в письмовій формі і повинна містити:
     1) найменування суду, до якого подається заява;
   2)  ім'я  (найменування) позивача і відповідача, а також ім'я представника позивача, якщо позовна заява подається представником, їх  місце  проживання (перебування) або місцезнаходження, поштовий індекс,  номери  засобів  зв'язку,  якщо  такі  відомі;  { Пункт 2 частини  другої статті 119 в редакції Закону N 2453-VI ( 2453-17 ) від 07.07.2010 - зміни щодо здійснення повноважень Верховного Суду України   та  Вищого  спеціалізованого  суду  України  з  розгляду цивільних  і  кримінальних  справ  вводяться  в  дію після початку діяльності   Вищого   спеціалізованого  суду  України  з  розгляду цивільних і кримінальних справ - з 1 листопада 2010 року }
     3) зміст позовних вимог;
     4) ціну позову щодо вимог майнового характеру;
     5) виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги;
     6) зазначення  доказів,  що  підтверджують  кожну  обставину, наявність підстав для звільнення від доказування;
     7) перелік документів, що додаються до заяви.
Позовна  заява підписується  позивачем або його представником із зазначенням дати її подання.
Позовна   заява   повинна   відповідати   іншим   вимогам, встановленим законом.
До  позовної  заяви  додається  документ,  що підтверджує сплату судового збору.
У разі пред'явлення позову особами,  які діють  на  захист прав,  свобод  та  інтересів  іншої  особи,  в  заяві повинні бути зазначені підстави такого звернення.
Якщо позовна заява подається  представником  позивача,  до позовної   заяви  додається  довіреність  чи  інший  документ,  що підтверджує його повноваження.
Позовна  заява,  подана  після  забезпечення  доказів  або позову,  повинна  містити,  крім зазначеного, відомості про забезпечення доказів або позову.
Статтею 120 ЦПК України позивач повинен додати до позовної заяви її копії та копії всіх документів,  що додаються до  неї,  відповідно  до  кількості відповідачів і третіх осіб.
Правило цієї статті щодо  подання  копій  документів не поширюються на позови,  що виникають з трудових  правовідносин,  а також  про  відшкодування  шкоди,  завданої  внаслідок  злочину чи каліцтвом,  іншим ушкодженням здоров'я або смертю фізичної  особи, незаконними  рішеннями,  діями  чи бездіяльністю органів дізнання, досудового слідства, прокуратури або суду.
 
  Адміністративний позов згідно ст. 105 КАС України подається до адміністративного суду у формі письмової  позовної  заяви  особисто  позивачем  або  його представником.    Позовна    заява    може   бути   надіслана   до адміністративного суду поштою.
Письмова   позовна   заява  може  бути  складена  шляхом заповнення бланка позовної заяви, наданого судом.
На прохання позивача службовцем апарату  адміністративного суду може бути надана допомога в оформленні позовної заяви.
Адміністративний позов може містити вимоги про:
     1) скасування  або  визнання  нечинним  рішення відповідача - суб'єкта владних повноважень повністю чи окремих його положень;
     2) зобов'язання відповідача -  суб'єкта  владних  повноважень прийняти рішення або вчинити певні дії;
     3) зобов'язання  відповідача  -  суб'єкта владних повноважень утриматися від вчинення певних дій;
     4) стягнення з відповідача  -  суб'єкта  владних  повноважень коштів на відшкодування шкоди,  завданої його незаконним рішенням, дією або бездіяльністю;
     5) виконання зупиненої чи невчиненої дії;
     6) встановлення   наявності   чи   відсутності    компетенції (повноважень) суб'єкта владних повноважень;
     7)  примусове  відчуження  земельної  ділянки, інших об'єктів нерухомого  майна,  що  на  ній  розміщені,  з  мотивів суспільної необхідності. 
Адміністративний  позов суб'єкта владних повноважень може містити інші вимоги у випадках, встановлених законом.
     Згідно статті 106 КАС України у позовній заяві зазначаються:
     1) найменування  адміністративного  суду,  до якого подається позовна заява;
     2) ім'я (найменування)  позивача,  поштова  адреса,  а  також номер засобу зв'язку, адреса електронної пошти, якщо такі є;
    3) ім'я  (найменування)  відповідача,  посада  і місце служби посадової чи службової особи, поштова адреса, а також номер засобу зв'язку, адреса електронної пошти, якщо такі відомі;
     4) зміст позовних вимог згідно з частинами четвертою і п'ятою статті   105  цього  Кодексу  і  виклад  обставин,  якими  позивач обґрунтовує  свої  вимоги,  а  в  разі подання позову до декількох відповідачів, - зміст позовних вимог щодо кожного з відповідачів;
     5) у разі необхідності - клопотання про звільнення від сплати судового  збору;  про  звільнення  від  оплати правової допомоги і забезпечення надання правової  допомоги,  якщо  відповідний  орган відмовив  особі у забезпеченні правової допомоги;  про призначення судової  експертизи;  про витребування доказів; про виклик свідків тощо;
     6) перелік документів та інших матеріалів, що додаються.
На  підтвердження обставин, якими обґрунтовуються позовні вимоги,  позивач  надає  докази,  а в разі неможливості - зазначає докази,  які  не  може  самостійно  надати,  із зазначенням причин неможливості подання таких доказів.
До  позовної  заяви  додаються  її  копії  та  копії всіх документів,  що  приєднуються  до  неї,  відповідно  до  кількості відповідачів    і    третіх    осіб,    крім    випадків   подання адміністративного  позову  суб'єктом  владних повноважень. Суб'єкт владних   повноважень   при   поданні   адміністративного   позову зобов'язаний   додати   до   позовної   заяви   доказ   надіслання рекомендованим  листом  з повідомленням про вручення відповідачу і третім  особам  копії позовної заяви та доданих до неї документів.
До  позовної  заяви  додається  також документ про сплату судового збору, крім випадків, коли його не належить сплачувати.
Позовна   заява   підписується    позивачем    або    його представником із зазначенням дати її підписання.
Якщо  позовна  заява  подається  представником,  то  у ній зазначаються ім'я представника, його поштова адреса, а також номер засобу зв'язку, адреса електронної пошти, якщо такі є. Одночасно з позовною  заявою  подається  довіреність  чи  інший  документ,  що підтверджує повноваження представника.
Статтею 99 КАС України передбачено, що  адміністративний  позов  може  бути  подано в межах строку звернення до адміністративного суду,  встановленого  цим  Кодексом або іншими законами.
Для  звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод  та  інтересів  особи  встановлюється  шестимісячний строк, який,  якщо  не  встановлено  інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася  або  повинна  була  дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Для  звернення  до  адміністративного  суду  суб'єкта владних повноважень  встановлюється  шестимісячний  строк,  який,  якщо не встановлено інше,  обчислюється з дня виникнення підстав, що дають суб'єкту  владних  повноважень  право на пред'явлення передбачених законом вимог.  Цим  Кодексом  та  іншими  законами  можуть  також встановлюватися  інші  строки  для  звернення до адміністративного суду  суб'єкта  владних  повноважень. 
Для  захисту прав,  свобод та інтересів особи цим Кодексом та  іншими  законами  можуть  встановлюватися  інші   строки   для звернення  до  адміністративного  суду,  які,  якщо не встановлено інше,  обчислюються з дня,  коли особа дізналася або повинна  була
дізнатися  про  порушення  своїх  прав,  свобод  чи інтересів. Для звернення  до  суду  у справах щодо прийняття громадян на публічну службу,   її   проходження,   звільнення   з   публічної    служби встановлюється місячний строк.
Якщо  законом  передбачена  можливість  досудового порядку вирішення  спору  і  позивач  скористався  цим  порядком,  то  для звернення до адміністративного суду встановлюється місячний строк, який  обчислюється  з  дня,  коли  позивач  дізнався  про  рішення суб'єкта  владних повноважень за результатами розгляду його скарги на рішення, дії або бездіяльність суб'єкта владних повноважень.
Для  звернення  до адміністративного суду щодо оскарження рішення суб'єкта владних повноважень,  на підставі якого ним  може бути заявлено вимогу про стягнення грошових коштів, встановлюється місячний строк.
Адміністративний позов,  поданий після закінчення строків, установлених  законом,  в силу ст. 100 КАС України, залишається  без  розгляду,  якщо  суд  на підставі  позовної  заяви  та  доданих до неї матеріалів не знайде підстав  для  визнання  причин  пропуску   строку   звернення   до адміністративного суду поважними, про що постановляється ухвала.
Позовна заява може бути залишена без розгляду як на стадії вирішення питання про  відкриття  провадження  в  адміністративній справі   без   проведення   судового   засідання,  так  і  в  ході підготовчого провадження чи судового розгляду справи.
Позовні заяви здаються безпосередньо в районні суди або направляються поштою.
 
Прийом позовних заяв та документів від  осіб, які беруть участь у справах, їх представників та кур’єрів  здійснюється за умови пред’явлення оригіналу документа, який посвідчує особу (або підтверджує належність кур’єра до організації-відправника), а для представників  - також документа, що підтверджує їх повноваження, а саме:
·для представників за договором - довіреності, завіреної у встановленому законодавством порядку;
·для законних представників – документів, що підтверджують займану ними посаду чи факт родинних, опікунських тощо відносин з особою, яку вони представляють;
·для адвокатів – договору про надання правової допомоги або ордеру, виданим адвокатським об’єднанням, до якого обов’язково додається витяг з договору про надання правової допомоги.
Довіреність фізичної особи на ведення справи в суді посвідчується нотаріусом або посадовою особою, якій відповідно до закону надано право посвідчувати довіреності.  Відповідно до ст. 245 Цивільного кодексу України та ст. 40 ЗУ «Про нотаріат» до нотаріально посвідчених довіреностей прирівнюються:
1) довіреності військовослужбовців або інших осіб, які перебувають на лікуванні в госпіталях, санаторіях та інших військово-лікувальних закладах, посвідчені начальниками цих закладів, їх заступниками з медичної частини, старшими або черговими лікарями;
2) довіреності військовослужбовців, а в пунктах дислокації військової частини, з'єднань, установ, військово-навчальних закладів, де немає нотаріуса чи посадових осіб органів місцевого самоврядування, які вчиняють нотаріальні дії, також довіреності працівників, членів їх сімей і членів сімей військовослужбовців, посвідчені командирами (начальниками) цих частин, з'єднань, установ або військово-навчальних закладів;
3) довіреності осіб, які тримаються в установах виконання покарань чи слідчих ізоляторах, посвідчені начальниками таких установ чи слідчих ізоляторів;
4) довіреності осіб, які проживають у населених пунктах, де немає нотаріусів, посвідчені уповноваженою на це посадовою особою органу місцевого самоврядування, крім довіреностей на право розпорядження нерухомим майном, довіреності на управління і розпорядження корпоративними правами та довіреностей на користування та розпорядження транспортними засобами).
 
Прийом позовних заяв та інших документів здійснюють помічники суддів Ярмолинецького районного суду згідно встановленого графіку протягом всього робочого тижня та усього робочого дня.
Згідно ст.. 11-1 ЦПК України, 15-1 КАС України позовні заяви, скарги, подання та інші передбачені законом процесуальні  документи,  що  подаються  до  суду  і  можуть  бути предметом  судового розгляду,  у порядку їх надходження підлягають обов'язковій реєстрації в автоматизованій  системі  документообігу суду,  що  здійснюється  працівниками  апарату відповідного суду в день   надходження   документів.   До   автоматизованої    системи документообігу   суду  в  обов'язковому  порядку  вносяться:  дата надходження документів,  інформація про предмет спору та сторони у справі,   прізвище   працівника   апарату   суду,   який  здійснив реєстрацію, інформація про рух судових документів, дані про суддю, який  розглядав справу,  та інші дані,  передбачені Положенням про автоматизовану  систему  документообігу  суду,  що  затверджується Радою   суддів   України   за   погодженням  з  Державною  судовою адміністрацією України.
Визначення  судді  або   колегії   суддів   для   розгляду конкретної    справи  здійснюється    автоматизованою   системою документообігу суду під час реєстрації відповідних  документів  за принципом   вірогідності,   який   ураховує  кількість  справ,  що перебувають  у  провадженні  суддів,  заборону  брати   участь   у перегляді рішення для судді, який брав участь в ухваленні судового рішення,  про перегляд якого ставиться питання, перебування суддів у відпустці,  на лікарняному,  у відрядженні та закінчення терміну повноважень.  Справи розподіляються  з  урахуванням  спеціалізації суддів.
Рішення суду в цивільній справі набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Рішення Ярмолинецького районного суду у цивільній справі може бути оскаржене в апеляційному порядку до апеляційного суду Хмельницької області через суд першої інстанції шляхом подачі протягом десяти днів з дня його проголошення апеляційної скарги. Особи,  які брали  участь  у справі,  але  не  були  присутні  у  судовому  засіданні  під  час проголошення судового рішення,  можуть  подати  апеляційну  скаргу протягом десяти днів з дня отримання копії цього рішення. 
Постанова суду в адміністративній справі, якщо інше не встановлено Кодексом адміністративного судочинства України,  набирає законної сили після  закінчення строку  подання  апеляційної  скарги,  встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано. У  разі  подання  апеляційної скарги судове рішення, якщо його   не   скасовано,  набирає  законної  сили  після  повернення апеляційної скарги,  відмови у відкритті апеляційного  провадження або  набрання  законної  сили  рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна  скарга  подається  до  адміністративного суду апеляційної  інстанції  через  суд  першої інстанції, який ухвалив оскаржуване  судове  рішення.  Копія  апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна  скарга  на  постанову  суду  першої  інстанції подається протягом  десяти  днів  з  дня  її проголошення.  У разі застосування судом частини третьої статті  160  цього  Кодексу,  а також  прийняття  постанови  у  письмовому  провадженні апеляційна скарга подається  протягом  десяти  днів  з  дня  отримання  копії постанови.
Якщо суб'єкта владних  повноважень  у  випадках  та  порядку, передбачених  частиною  четвертою  статті 167 цього Кодексу,  було повідомлено  про  можливість  отримання   копії   постанови   суду безпосередньо   в   суді,  то  десятиденний  строк  на  апеляційне оскарження постанови суду  обчислюється  з  наступного  дня  після закінчення  п'ятиденного  строку  з  моменту  отримання  суб'єктом владних повноважень повідомлення про  можливість  отримання  копії постанови суду.
Рішення суду видаються канцелярією суду щоденно протягом робочого часу. Телефон канцелярії суду 2-13-88.
Згідно ст. 368 ЦПК України, за кожним рішенням, яке набрало законної сили або допущено негайне виконання, за заявою особи, на користь якої постановлено рішення, видається один виконавчий лист. Якщо на підставі ухваленого рішення належить передати майно, що перебуває в кількох місцях, або якщо рішення ухвалено на користь кількох відповідачів, суд має право за заявою стягувачів видати кілька виконавчих листів, точно зазначивши, яку частину рішення треба виконати за кожним виконавчим листом.
За виконання рішень суду відповідають відділи державних виконавчих служб. 

Відділ державної виконавчої служби Ярмолинецького районного управління юстиції знаходиться за адресою: 32100, смт. Ярмолинці, площа 600-річчя Ярмолинець, 1.